Glasvezel, vraag en antwoord

Hieronder vindt u de meest gestelde vragen over ons glasvezel project.
Klik op een van onderstaande onderwerpen om naar de betreffende vragen te gaan.

Waarom glasvezel?

Techniek algemeen

Techniek - Stille Wille specifiek

Het glasvezel project

Kosten en betaling

TV, telefonie en internet diensten

 

Waarom glasvezel?

[Terug naar onderwerpenlijst]

Waarom hebben we sneller breedband nodig?

Snel internet is voor zowel burgers als bedrijven van steeds groter belang. Het is de verwachting dat tussen nu en 2018 de hoeveelheid dataverkeer ongeveer verviervoudigt. Waardoor dat komt? Nu nog vooral door de groei van mobiel internetverkeer, internet TV, werken in de cloud en videodiensten zoals Skype en YouTube. In de komende jaren zullen er talloze nieuwe producten en diensten ontstaan op het gebied van zorg, leefbaarheid, veiligheid en economie die intensief gebruik gaan maken van internet. Deze ontwikkelingen eisen een veel grotere bandbreedte dan nu beschikbaar is. De stap naar hoogwaardig breedband is dus noodzakelijk, zodat we de komende decennia mee kunnen met deze ontwikkelingen. Glasvezel wordt als meest toekomstvaste vorm van breedband ook wel de informatiedrager van de toekomst genoemd.

 

Wat zijn de voordelen van glasvezel?

Glasvezel is een technologie waarmee u razendsnel kunt internetten, haarscherpe televisie kunt kijken en uitstekend kunt bellen. Het is een betrouwbare en toekomst vaste verbinding die ook voor ondernemers bij uitstek geschikt is. Het faciliteert diensten als zorg op afstand, onderwijs op maat en ondersteunt de bedrijvigheid in het buitengebied.
Daarnaast is glasvezel uiterst betrouwbaar en vraagt het nauwelijks onderhoud omdat het niet roest en ook bij hoge datasnelheden geen warmte ontstaat.

 

Mijn internetverbinding is snel genoeg; waarom krijg ik toch glasvezel?

Er zijn tal van redenen: we zullen er een paar uitlichten:

  • Door allerlei nieuwe toepassingen neemt elk jaar de benodigde capaciteit met 40% toe. Ook al gebruikt u zelf op dit moment (of later) deze toepassingen niet, dan zult u er toch last van krijgen omdat andere abonnees op dezelfde kabel wel een groter deel van de netwerk-capaciteit gaan gebruiken. Kortom: het bestaande netwerk wordt elk jaar aanzienlijk drukker en daardoor langzamer.
  • Het bestaande coax netwerk is aan z’n einde en moet sowieso worden verbeterd. Dit betekent een investering van zo’n 30.000 euro voor nieuwe HD-tv apparatuur en de abonnementskosten die het park voor HD signalen zou moeten gaan betalen gaan flink omhoog.
  • Denk ook aan de eventuele verkoop van uw woning. De meest gestelde vraag door adspirant kopers gaat tegenwoordig over internet. Een glasvezelaansluiting vormt dus een grote meerwaarde voor uw woning.

 

Techniek algemeen

[Terug naar onderwerpenlijst]

Wat is glasvezel en hoe werkt het?

Een glasvezel is een dunne draad van glas. Via de glasvezel wordt informatie getransporteerd met de hoogste snelheid die mogelijk is: de snelheid van het licht.
De lichtsignalen verplaatsen de gegevens, bijvoorbeeld voor internet, telefonie en televisie. Bij koperdraad (de huidige telefoonlijnen en televisiekabels) gaat dit via elektrische stroompjes die zwakker worden naarmate de afstand groter is. Glasvezel is vele malen sneller dan de huidige kabels, heeft een enorme capaciteit en het signaal is overal even sterk. Vandaar dat glasvezel veel meer mogelijkheden heeft dan ADSL of kabel.

 

Wat is een glasvezelnetwerk?

Een glasvezelnetwerk kunt u heel goed vergelijken met een boom. Je hebt de stam, ‘de backbone’, die in een hele dikke kabel om De Kempen heen ligt. Aan die stam zitten de takken, die de buitengebieden ingaan. Daar worden ze verdeeld in nog kleinere glasvezelkabels, ‘de twijgjes’. Die twijgjes gaan door de straten en worden in de woningen gelegd. Dit wordt ook wel ‘Fiber to the Home’ genoemd, oftewel ieder huis zijn eigen glasvezel. Het is een rechtstreekse verbinding met het internet, zonder tussenkomst van verdeelkasten, oude koperkabels of een te lange afstand tot een centrale.

 

Wat is breedband?

Breedband is technisch gezegd een verbinding met een data-snelheid van meer dan 30 Megabit per seconde.
In de praktijk, een snelle netwerkverbinding waarmee je kunt internetten, tv kijken en bellen via dezelfde aansluiting. Bekende vormen zijn:

  • Coax (‘kabel’)
  • DSL
  • Glasvezelkabel
  • Mobiel internet (3G/4G)

De meeste mensen herinneren zich het begin van breedband als de overstap van de piepende inbelverbinding naar ADSL of kabelinternet. Inmiddels behoren ADSL en oudere vormen van kabelinternet tot het traditionele breedband. Nieuwe ontwikkelingen op het gebied van internet vragen om de volgende stap: van traditioneel breedband naar zogenaamde Next Generation Access (NGA) breedbandnetwerken. Glasvezel en nieuwe kabelnetwerken zijn vormen van NGA breedbandnetwerken waar we nog decennia mee vooruit kunnen.

 

Wat is de snelheid van glasvezel?

De maximale bandbreedte van glasvezelinternet is met zo’n 10 Tbit/s heel groot. Ter indicatie: dit betekent dat het het volledige telefoonverkeer van Nederland over één vezel getransporteerd zou kunnen worden. Praktisch: met een glasvezelverbinding en een snel abonnement kunt u de volledige inhoud van een DVD (4,7 GB aan data) in 1 minuut en 18 seconden downloaden. Glasvezel wordt daarom de ‘informatiedrager van de toekomst’ genoemd.

 

Techniek - Stille Wille specifiek

[Terug naar onderwerpenlijst]

Is deze verbinding geheel van glasvezel?

Of is het laatste stuk naar de woning de oude koperdraad verbinding?
Omdat we het glasvezelproject in eigen beheer hebben kunnen we deze verbinding tot in het woonhuis realiseren. De hele verbinding zal dus bestaan uit glasvezel.

 

Heb ik in mijn woning nieuwe kabels nodig?

Op het glasvezelmodem kunnen de meeste tv-, telefoon- en/of internetkabels gewoon worden aangesloten. Ook draadloos internet blijft gewoon mogelijk.

Het kan overigens zijn dat u met de sterk verhoogde datasnelheid kiest voor aanvullende diensten als interactieve tv. Mogelijk is voor dit soort extra’s wel aanvullende apparatuur en/of bekabeling nodig.

 

Kan ik meerdere tv’s aansluiten?

Met een glasvezelaansluiting is het zeker mogelijk meerdere TV's aan te sluiten. Trined gaat DVB-C aanbieden, wat betekent dat elke televisie die geschikt is voor digitale tv (DVB-C) aangesloten kan worden. Ook kunt u deze televisies gewoon doorlussen. Voor erg oude televisies heeft U een losse DVB-C ontvanger nodig. Als u naast het standaardpakket ook nog extra tv pakketten wil, heeft U voor elke televisie een smart-kaart nodig, die is verkrijgbaar bij Trined.

 

Waarom niet G4/G5 draadloze netwerken i.p.v. glasvezel?

G3 en G4 netwerken kennen we vooral van mobiel internetgebruik buitenshuis. Een prachtige ontwikkeling om snel een routekaart op je mobieltje of tablet te laden. Bovendien wordt deze netwerken elk jaar sneller. Nu is G4 beschikbaar, maar G5 is al aangekondigd voor over een paar jaar. We hebben het dan wel over 2020 op z'n vroegst.
Is dit een volwaardig alternatief voor glasvezel? Nee, beslist niet. G4/G5 netwerken kunnen namelijk snel 'vollopen' bij grootschaliger gebruik en hebben daarmee nog grotere beperkingen dan de huidige coaxbekabeling. De snelheid gaat heel snel omlaag bij toenemend gebruik.
De abonnements- en gebruikskosten zijn, in de huidige opzet aanmerkelijk hoger dan wat we gewend zijn bij een vast 'alles-in-één' abonnement.
Tenslotte voldoet dit netwerk niet aan de Europese normen voor een NGA (Next Generation Access)-netwerk.

 

Zijn er andere technologische alternatieven?

Nee, niets wat een vergelijkbare kwaliteit, snelheid en toekomstvastheid kan bieden. Glasvezel is op dit moment de snelste en betrouwbaarste technologie. Aangezien met glasvezel de informatie met de snelheid van het licht gaat is het niet waarschijnlijk dat er een snellere technologie voorhanden komt. De bandbreedte zou in later stadium nog vergroot kunnen worden door het toepassen van meer kleuren licht. Het netwerk wat nu wordt uitgerold, is voor de nabije toekomst toereikend. Het wordt zo gebouwd dat opschaling in de toekomst mogelijk is.

 

Waar komt de glasvezel mijn woning binnen?

Dat wordt per woning in overleg met u bepaald door middel van een schouwing. Daarbij wordt precies aangegeven in het systeem van de aannemer waar de aansluiting moet komen.

 

Wat gebeurd er met het huidige COAX systeem voor televisie?

Dit systeem zal volledig verdwijnen. Canal Digitaal, onze aanbieder op dit moment voor televisie, heeft al aangekondigd dat er televisiezenders gaan verdwijnen. Op termijn zullen alle Nederlandse zenders verdwijnen en alles zal overgaan naar HD. Hiervoor is ons systeem echter niet geschikt. Als we de apparatuur moeten aanpassen voor HD, betekent dit een investering van zo’n € 30.000. Bovendien zullen de vaste lasten (abonnement) aanzienlijk stijgen.

 

Het glasvezel project

[Terug naar onderwerpenlijst]

Wie gaat het glasvezel aanleggen?

De aanleg van een glasvezel netwerk en alles wat daar verder bij komt kijken kan worden opgedeeld in 3 lagen:

  • Laag 1: dit zijn de kabels die in de grond liggen tot aan de aansluiting in uw woning.
  • Laag 2: dit is de apparatuur die nodig is om informatie over het glasvezelnetwerk te versturen
  • Laag 3: dit is de informatie zelf, televisie, telefonie of internet.

Er is gekozen om het netwerk in eigen beheer aanleggen. Dat betekent dat we zelf afspraken maken voor de aanleg voor laag 1, 2 en 3. Bij het aanleggen in eigen beheer maken we gebruik van aannemers Spie en OONO. Dat zijn professionele partijen die ook werken voor bedrijven als KPN of Ziggo.
We kopen zelf de apparatuur en kunnen zelf besluiten welke partijen we met hun diensten op het netwerk toelaten (laag 3).
Voor die diensten starten we nu met Trined voor de televisie, telefoon en internet. Mocht later blijken dat er betere of goedkopere alternatieven zijn, dan hebben we de mogelijkheid om over te stappen of extra diensten toe te laten.
Het laatste maar zeker niet het minste voordeel van deze aanpak is de lage kosten. Wij hoeven immers geen winst te maken.

 

Wat als mensen op vakantie zijn tijdens de aanleg?

Aanleg wordt gerealiseerd in een vakantieperiode. Vele bewoners zijn niet aanwezig. Hoe wordt dit opgelost?
Er is via een vragenlijst bij alle bewoners geïnventariseerd of ze thuis kunnen zijn of een ‘sleutelbewaarder’ kunnen aanwijzen. Door de aannemer wordt een tijdslot afgesproken dat er iemand aanwezig is of een sleutel kan worden opgehaald. Bij de schouwing (zie ‘Waar komt de glasvezel mijn woning binnen?) is vastgelegd waar het aansluitpunt gaat komen. De aannemer zal nooit zonder begeleiding een huis binnengaan.

 

Is er kwaliteitswaarborg?

Alle werkzaamheden in publieke grond worden exact gelijk uitgevoerd zoals de reguliere kabelmaatschappijen dit in Nederland laten uitvoeren. We betrekken ook aannemers die dit voor deze telecombedrijven doen. Het netwerk wordt gecertificeerd.

 

Wat als er kabels beschadigd raken, wie is verantwoordelijk?

Wat te doen als een kabel onverhoeds toch beschadigd raakt? Wie draait op voor de kosten?
Tijdens de aanleg is de aannemer verantwoordelijk en zal zorgen dat alles gerepareerd wordt. Na oplevering is Stille Wille Brabant verantwoordelijk op de gemeenschappelijke gronden (wegen). Op eigen terrein, zoals met alle infrastructuur, is de bewoner zelf verantwoordelijk.

 

Worden alle leidingen van glasvezel op tekening gezet?

Aangegeven werd dat de glasvezelkabel op een diepte van 30 cm wordt gelegd (e.e.a. ivm besparing van kosten). Wordt de ligging duidelijk in kaart gebracht voor eenieder zodat kapot steken onmogelijk is? Alles kabellocaties worden digitaal in kaart gebracht en zijn dus volledig traceerbaar.

 

Wordt de kabel in een mantelbuis gelegd?

Ja, de voedingskabels worden in een mantelbuis gelegd. Kabels naar de woningen zijn geschikt om direct in de grond te leggen echter in de tuinen van de bewoners wordt een extra beschermbuis aangebracht.

 

Kosten en betaling

[Terug naar onderwerpenlijst]

Zijn er kosten verbonden aan een aansluiting?

De kosten voor de aansluiting worden collectief opgenomen in de servicekosten. Als u, na de installatie van het glasvezelmodem, een abonnement afneemt voor bijvoorbeeld televisie-, telefonie- en/of internetdiensten bij een dienstenaanbieder, dan betaalt u daarvoor abonnementskosten.

 

Moeten we zelf kastjes aanschaffen of zijn er andere kosten?

Er is geen duidelijkheid over de aanschafkosten van ‘kastje’ en leidingen binnenshuis. Wie gaat dat doen? hoe krijg je de kabel op de juiste plaatsen in huis? Wat zijn de kosten?
Alles tot en met het aansluitkastje in huis behoort tot de aansluiting. Hieraan zijn geen extra kosten voor de bewoner verbonden. In de meeste gevallen is ook de aansluiting van uw bestaande apparatuur en bekabeling zonder extra kosten mogelijk.
Afhankelijk van de situatie (bv bij heel oude tv’s) en de gekozen abonnementen, kan er een extra kastje of kabel nodig zijn. Onze technisch adviseur, Jan van Kemenade, kan tegen een vergoeding van € 10 een persoonlijk advies geven over uw specifieke situatie.

 

Waarom gaan de exploitatiekosten stijgen met ruim 21 euro?

Alle op glasvezel aangesloten bewoners betalen via de servicekosten voor de financiering van de aanleg en voor de operationele en beheerkosten van de instandhouding van het glasvezelnetwerk.

Onder aanleg valt de gehele infrastructuur, d.w.z. alle kabels en kasten tot aan uw woning. Hiervoor wordt door Stille Brabant een financiering met een looptijd van 20 jaar aangegaan. Via de servicekosten wordt aflossing en rente van deze financiering door Stille Wille Brabant doorberekend aan de bewoners. Deze post verdwijnt dus na 20 jaar uit de servicekosten.

Onder operationele kosten vallen: beheer apparatuur, huur aansluiting op internet, afschrijvingen, servicecontract voor reparatie bij onvoorziene omstandigheden, reserveringen en alle onderhoud.

Het totaalbedrag dat voor glasvezel in de servicekosten wordt doorberekend is naar schatting € 21,60 per maand gemiddeld per woning.
Recreanten en vaste bewoners betalen, zoals voor alle gemeenschappelijke kostenposten in de servicekosten de afspraak is, in de verhouding 75/100. Een recreant betaalt € 17,15 en een vaste bewoner € 22,85 per maand. Dit bedrag betaalt u, ongeacht of u een dienstenpakket afneemt.

 

Zijn er voor mij ook besparingen, of alleen extra kosten?

Tegenover de bovengenoemde abonnement kosten staan uiteraard ook een aantal besparingen. Deze kunnen per bewoner verschillen:

  • De huidige post in de servicekosten voor de centrale antenne (CAI) van ongeveer € 2 per bewoner per maand komt te vervallen.
  • U hebt geen abonnement meer nodig voor bellen en internet bij een provider als KPN of Vodafone. Digitaal bellen zit standaard in het pakket van Trined. Voor de meesten van ons betekent dit een besparing van al gauw € 35 per maand.
  • Trined biedt ook extra opties om voor een bedrag per maand de ‘tikken’ af te kopen naar vaste en mobiele nummers en zelfs het buitenland.
  • Onderling bellen tussen gebruikers op het park is gratis.
  • Verder bespaart u de kosten voor Digitenne of een schotelabonnement.

Als u deze bedragen optelt, is de kans groot, dat u minder gaat betalen dan nu het geval is en veel meer ‘waar’ voor uw geld gaat krijgen.

 

Is het mogelijk om de lening in één keer af te betalen?

Nee, dat is niet mogelijk. De lening wordt namelijk door Stille Wille Brabant aangegaan en niet door individuele bewoners. Rente en aflossing van de lening worden gedurende de looptijd van 20 jaar doorbelast in de exploitatiebegroting. Het is niet mogelijk om exploitatievergoedingen voor glasvezel of welke andere kostenpost dan ook vooruit te betalen.

 

Kan Stille Wille Brabant een aparte factuur voor de glasvezelkosten sturen?

Nee, daar is niet voor gekozen en het levert ook geen voordelen op. Zoals alle door Stille Wille Brabant gemaakte kosten en inkomsten, worden de bedragen voor het afbetalen, beheren en actief houden van het glasvezelnetwerk in de exploitatiebegroting opgenomen. Deze begroting wordt vooraf met alle bewoners gedeeld en door de bewonersraad goedgekeurd. Apart factureren verandert niets aan het te betalen bedrag of de onderbouwing daarvan, het kost alleen meer administratie.
Daarnaast moet voor een aparte factuur met 325 bewoners een nieuwe individuele onderliggende overeenkomst worden afgesloten, terwijl deze voor de betaling van servicekosten al bestaat: de exploitatieovereenkomst. Aparte regelingen met individuele bewoners zijn niet wenselijk.

 

Worden er kosten uit de begroting of reserveringspot betaald?

Er is voor 2016 een deel gereserveerd voor glasvezel (€ 20.000). Dit bedrag zal (gedeeltelijk) gebruikt worden om een deel van de investering te betalen zodat het uiteindelijk te lenen bedrag iets lager zal uitvallen.
De reserveringspot die is opgebouwd is bedoeld voor groot onderhoud en zal niet voor nieuwe investeringen worden gebruikt. Bovendien is deze pot onvoldoende gevuld door achterstallige betalingen. Het aanbreken van deze pot zou onverantwoord zijn omdat er dan te weinig reserve zou overblijven.

Voor de volledigheid hierbij het artikel uit de erfpachtovereenkomst dat gaat over het gebruik van de reserveringen:

5.13. Het in de exploitatievergoeding begrepen aandeel ten behoeve van reserveringen zal uitsluitend dienen ter bestrijding van de navolgende kosten:

  • onderhoud, herstel, vervanging en/of vernieuwing van de aan de erfpachters ter beschikking staande algemene voorzieningen;
  • onvoorziene of incidentele uitgaven voor algemeen belang; en/of
  • eventuele vereffeningen.

Zijn de bedragen genoemd voor servicekosten in- of exclusief BTW?

De werkgroep glasvezel heeft steeds inclusief BTW bedragen genoemd voor alle door bewoners te betalen bedragen in de presentaties, nieuwsbrieven en deze FAQ.

Voor de duidelijkheid: dat geldt niet voor alle bedragen van leveranciers die wellicht in onderliggende stukken ooit zijn genoemd of in vertrouwen met een aantal medebewoners is gedeeld. Aangezien dat om zakelijke offertes gaat, wordt daar over het algemeen exclusief BTW gecommuniceerd.

 

Wordt het glasvezelbedrag in de servicekosten geïndexeerd?

Want dat zou betekenen dat o.a. de voor de financiering door ons te betalen rente wordt geïndexeerd en dat is niet de bedoeling.
Van indexering is geen sprake en dat geldt voor alle kostenposten op de begroting van Stille Wille Brabant. De begroting wordt namelijk gebaseerd op de werkelijk door Stille Wille Brabant te maken kosten.

De verwarring over indexering ontstaat waarschijnlijk door de formulering rond de maximale stijging van de servicekosten: die stijging mag niet meer zijn dan het indexcijfer + 5% (of 1% voor bewoners met een afwijkende exploitatieovereenkomst).
Dat gaat dus over de evt. maximale stijging, niet over het automatisch jaar over jaar indexeren van alle onderliggende kostenposten.

Voor de volledigheid: de kosten kunnen zelfs dalen. Deels zijn hogere kosten b.v. al voorkomen door mee te liften op de graafwerkzaamheden en de buizen voor MoergestelGlas en het zou kunnen dat Vodafone in de toekomst wil meeliften op onze kabels als zij een nieuw GSM mast neer gaan zetten. Dan gaat de glasvezel-bijdrage in de servicekosten dus omlaag.

 

TV, telefonie en internet diensten

[Terug naar onderwerpenlijst]

Wat is een provider / dienstenaanbieder?

Een dienstenaanbieder is een organisatie die diensten levert over, in dit geval, het glasvezelnetwerk. Naast internet verzorgen de meesten ook telefonie- en televisiediensten.

 

Welke providers gaan hun diensten leveren over het netwerk?

Wij starten met Trined. We bouwen een volledig open netwerk, een netwerk waar alle dienstverleners gebruik van kunnen maken. Overeenkomsten afsluiten met providers vergt echter veel tijd. We streven ernaar om meerdere providers op het net toe te laten. Zeker is dat we ervoor zorgen dat zowel consumentendiensten als zakelijke diensten kunnen worden afgenomen.
In de toekomst kunnen ook zorgorganisaties gebruikmaken van het netwerk, bijvoorbeeld voor het leveren van zorg-op-afstand. Of een lokale organisatie die de wedstrijd van de lokale voetbalclub wil uitzenden. Dat kan straks allemaal

 

Kan ik mijn huidige telefoonnummer behouden?

Ja, in vrijwel alle gevallen kunt u uw huidige telefoonnummer(s) meenemen naar de nieuwe provider. Zeg uw telefoonnummer nooit op zonder dat daarom gevraagd wordt door Trined omdat u anders mogelijk uw nummer wel kwijt raakt. Raadpleeg hiervoor Trined via trined.nl/destillewille of telefonisch 0800-8030.

 

Hoe zit dat met mijn email, moet ik dat veranderen?

Dat hangt af van het soort e-mailadres dat u nu gebruikt:

  • Heeft u nu een e-mailadres van uw huidige provider (bijvoorbeeld eindigend op @kpnmail.nl of @upcmail.nl) dan vervalt dit mailadres wanneer u overstapt naar een andere provider.
  • Sommige providers bieden de service om e-mail voor een bestaand e-mailadres door te sturen naar een nieuw e-mailadres. Informeer hiernaar bij uw huidige aanbieder.
  • Heeft u een gratis e-mailadres via Hotmail, Gmail of Outlook, dan verandert er niets. Dit soort mailadressen zijn overal via internet toegankelijk en niet gebonden aan een provider.
  • Datzelfde geldt voor e-mailadressen die u zelf heeft aangevraagd zoals info@uwbedrijfsnaam.nl. Ook die wijzigen niet en kunt u gewoon gebruiken met glasvezel.

[Terug naar onderwerpenlijst]

  • Te koop tot € 100.000

    Te koop tot €100000
    Kastanjelaan 11 (SW 230)
    Houten bungalow
    Bouwjaar

    Perceel: 478 m2
    Vraagprijs:
    € 59.000 k.k.
  • Te koop tot € 150.000

    Te koop tot €150000
    Tortelduiflaan 2 (SW 134)
    Stenen bungalow
    Bouwjaar 1977

    Perceel: 830 m2
    Vraagprijs:
    € 135.000 k.k.
  • Te koop tot € 200.000

    Te koop tot €200000
    Patrijslaan 2 (SW 304)
    Finse bungalow
    Bouwjaar 1996

    Perceel: 616 m2
    Vraagprijs:
    € 174.500 k.k.